Het afscheid van 2G

12 december 2023

Met de snelle evolutie van mobiele technologieën is het tijd om afscheid te nemen van 2G.

Per 1 december 2025 zal 2G-definitief worden stopgezet, wat impact kan hebben op bedrijven die nog steeds afhankelijk zijn van deze mobiele netwerkstandaard. Wat betekent dit voor jouw organisatie?

Het afscheid van 2G

Waarom het einde van 2G?

Met de opkomst van 3G, 4G en 5G bieden nieuwere netwerkstandaarden hogere snelheden, betere dekking en meer geavanceerde mogelijkheden. Het stopzetten van 2G stelt providers in staat zich te concentreren op het leveren van verbeterde diensten en betere netwerkprestaties.

 

Impact op jouw Bedrijf

Als jouw bedrijf nog steeds gebruikmaakt van 2G-apparaten of -diensten, is het goed om te begrijpen hoe deze verandering jouw bedrijfsvoering kan beïnvloeden. Oudere mobiele telefoons, IoT-apparaten en andere systemen die afhankelijk zijn van 2G zullen niet langer kunnen functioneren na de stopzetting.

 

Wat te doen met oude simkaarten en apparatuur?

  • Upgrade apparatuur: overweeg het vervangen of upgraden van oude apparatuur naar modellen die compatibel zijn met nieuwere netwerkstandaarden.
  • Controleer simkaarten: zorg ervoor dat alle simkaarten in gebruik compatibel zijn met 3G, 4G of 5G. Vervang oude simkaarten indien nodig.
  • Update de instellingen: ga de instellingen van alle apparaten na en configureer ze om verbinding te maken met de nieuwere netwerken. Raadpleeg de handleidingen of neem eventueel contact op met de fabrikanten voor begeleiding.
     

Zelf je mobiele toestel instellingen aanpassen naar 4G of 5G?

Tip: Gebruik de online check en zie of jouw toestel aangepast moet worden.

 

Voorkom uitval: plan vooruit

Om uitval te voorkomen en de continuïteit van je bedrijfsactiviteiten te waarborgen, is het belangrijk om nu actie te ondernemen. Begin met het inventariseren van alle 2G-afhankelijke apparatuur en plan de nodige upgrades en aanpassingen ruim voor de deadline van 1 december 2025.

Kom je er niet uit en heb je een toestel of abonnement bij Infracom, dan kun je ook altijd even contact opnemen met onze supportafdeling. Wij helpen je graag!

 

Meer over dit onderwerp kun je lezen in onderstaande blogs:

Pagina delen:

Overtuigd? Neem contact met ons op

Bel Bram van Loghem op 088 200 9000