Lot’s Channel: website voor 2 doelgroepen
Aandacht voor kinderrechten is belangrijk. De meeste kinderen in Nederland hebben het goed, maar juist de groep die het minder heeft getroffen krijgt vaak te weinig of te laat hulp. Wij zijn trots om te vertellen dat Infracom mee helpt om dit thema dichter bij kinderen te brengen door het maken van de website voor Lot’s Channel. Eén website voor twee verschillende doelgroepen: kinderen van 4 tot 18 jaar & ouders en leraren. Elke doelgroep wordt op op een eigen manier aangesproken.

Lot vertelt kinderen wat hun rechten zijn
“Ken je Lot? Haar vader komt uit Curaçao en is vrachtpiloot, haar moeder is een Nederlandse juf. Ze mag af en toe meereizen met haar vader en ontmoet kinderen uit heel de wereld. Lot wil graag iedereen laten zien, horen en voelen wat kinderrechten zijn en waarom het zo belangrijk is”.
Lot’s Channel heeft veel video’s
De website is gemaakt voor kinderen van 4 – 18 jaar, waar Lot grappige, mooie en nare verhalen weergeeft van kinderen uit heel de wereld. Lot komt op voor kinderrechten. De website is gekoppeld met Youtube, waardoor er op de site diverse video’s zijn te bekijken. Een video van bijvoorbeeld Baraa die vertelt hoe ze door de oorlog moest vluchten uit Syrië. Mily die gebaren gebruikt om met haar zusje Annika, die het syndroom van Down heeft, te communiceren en Nihal, die verteld over armoede.
Vlogger Teun Peters, beroemd onder Nederlandse kinderen, legt op een begrijpbare, toegankelijke manier uit wat de verschillende rechten inhouden. Zijn actuele vlog over hoe het bijvoorbeeld zit met leren als de school gesloten is.
Interactie door de stelling van de week
Door de mogelijkheid van het reageren op stellingen, kunnen kinderen hun stem laten horen. Lot kan zelf stellingen op de website invoeren en na het geven van een antwoord zie je automatisch hoeveel procent van de stemmen elk antwoord heeft.
Verschillende doelgroepen, verschillende manieren van aanspreken
Hoe de ouders worden aangesproken is niet hetzelfde als hoe kinderen aangesproken willen worden. Daarom is de website onderverdeeld in twee gedeeltes met ieder een eigen uitstraling en navigatie. Middels een “schuifknop” kunnen de ouders en leerkrachten de website “voor scholen” kiezen. De website veranderd in een andere kleur, zodat de ouder ook direct ziet dat je in een “andere” omgeving bent. De website begint altijd “voor jou”, voor de kinderen.
Lot is er voor de kinderen, maar helpt ook ouders en leerkrachten
Lot helpt de ouders en leerkrachten hoe zij dit ontwerp als thema dichterbij de kinderen kunnen brengen, door materialen op de website aan te bieden als downloads (lesbrieven en onderzoekskaarten). Lot heeft ook boeken en (theater) voorstellingen. Iedere maand is er een actueel onderwerp dat wordt besproken op de website en op Social Media.
Meer weten en tips over websites? Lees dan de volgende blog’s en pagina’s:
Meer weten over hoe je verschillende doelgroepen kunt bereiken via één website?
Wij denken graag met je mee. Bel of mail vrijblijvend met Sonja van Breen voor een kennismakingsgesprek.