Maak je gebruik van Storytelling op je website?

21 februari 2021

Ken je dat? Je leest een tekst, maar je neemt het niet op, het blijft niet hangen. Dit komt omdat het verhaal je gevoelsmatig niks doet.

Met storytelling kun je de lezer op een emotioneel niveau aanspreken. Dit zorgt ervoor dat je hem blijft boeien, zodat hij de inhoud echt wil lezen én ook zal onthouden. Sterker nog: hij vertelt het verhaal graag door. Storytelling zorgt ervoor dat de lezer even alles om zich heen vergeet en mee “op reis” gaat in je verhaal. Een boodschap verpakt in een verhaal verkoopt beter.

"If you can’t tell it, you can’t sell it!"

Maak je gebruik van Storytelling op je website?

De lezer inspireren

Je zult de lezer moeten boeien. Dit gaat je niet alleen lukken door het opsommen van producten en diensten. De lezer wil geïnspireerd worden en zien dat jouw organisatie onderscheidend is. De lezer wil zich verwonderen, nieuwsgierig gemaakt worden en de controle houden. Hij wil het gevoel hebben dat hij het verhaal kan sturen.

 

Goede content zorgt voor interactie

Met de inhoud van je website kun je ervoor zorgen dat de bezoeker getriggerd wordt om iets te doen (contact opnemen, offerte aanvragen, video bekijken, inschrijven voor de nieuwsbrief etc.). Als de content aanslaat, zal hij geraakt worden en gaat hij iets verlangen.

 

Empathie opwekken

Vertel een verhaal met een boodschap waarin de lezer zichzelf herkent, want alleen dan zal je empathie bij hem opwekken. Wanneer het lezen hem iets doet, dan raakt hij betrokken. Vertel over zijn behoeftes en verlangens. Deze betrokkenheid is een goed begin om een (klant) relatie op te bouwen.

 

Wat is het verhaal dat voor jouw doelgroep iets betekent?

Vertel in je verhaal het “waarom” van je organisatie. Waarom bestaat jouw organisatie? Waarom doe je wat je doet? De kernwaarden van je organisatie betekenen iets voor de lezer, je (toekomstige) klanten.

Wanneer de lezer zich identificeert met de hoofdpersoon in het verhaal, geeft hem dat iets van herkenning waardoor hij zelf de hoofdpersoon wordt. De hoofdpersoon raakt betrokken bij een bepaald probleem. De lezer wordt getriggerd om verder te lezen, hij wil graag de oplossing weten, de oplossing die jij hem kunt bieden.
 

Hoe begin je met Storytelling?

Bedenk eerst wat voor gevoel je wilt opwekken bij de lezer. Denk aan bijvoorbeeld verdriet, verontwaardiging, afschuw, medelijden, blijdschap, vertedering, enthousiasme, inspiratie, veiligheid.

 

Bedenkt wat je wilt bereiken met het verhaal

Wat wil je uiteindelijk bereiken bij de lezer? Wil je hem aan het denken zetten? Wil je dat hij actie onderneemt? En wat wil je lezer bereiken? Waar ligt hij van wakker? Welke belangrijke keuze moet hij maken? Welke obstakels komt hij tegen? Als je dat hebt bepaald kun je alle verhalen daarop laten aansluiten.

Ik ben benieuwd naar jouw verhaal!

 

Meer informatie over goede teksten op je website? Lees dan de volgende blog’s en pagina’s: 

Pagina delen:

Overtuigd? Neem contact met ons op

Bel Sonja van Breen op 088 200 9030