Als websitebezitter ben je ervan overtuigd dat jouw product of dienst het beste is! Maar hoe overtuig je de bezoeker hiervan? Het antwoord ligt in de zes principes van “Online Persuasion”. Deze principes zijn gebaseerd op psychologische onderzoeken om te overtuigen. (R.B. Cialdini 2001).
In deze blog vertellen we je over de eerste 2 principes, Wederkerigheid en Commitment & consistentie.
1. Wederkerigheid
Wanneer een goede vriend je een cadeau geeft of je bijvoorbeeld helpt met verhuizen, dan ben je sneller geneigd om diegene ook een cadeau te geven of bied je hem sneller ook jouw hulp aan. Het creëert een soort schuldgevoel waar je vanaf kunt komen door iets terug te doen. Soms kunnen deze gevoelens genegeerd worden, maar ze zullen nooit verdwijnen.
Iets weggeven creëert schuldgevoel
We weten dat het aanbieden van gratis producten dé manier is om meer klanten te trekken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gratis workshops, seminars of relatiegeschenken. Maar ook gratis nieuwsbrieven kunnen dit gevoel creëren bij de ontvanger.
Uiteraard bepaalt onder andere de waarde van dit gratis product of dienst en de spontaniteit ervan de sterkte van het schuldgevoel. Iemand zal eerder geneigd zijn iets voor je terug te doen, wanneer je bijvoorbeeld een gratis training geeft van 3 uur dan wanneer je een korte instructie op een A4-tje naar diegene mailt.
2. Commitment & consistentie
Mensen bepalen hun gedrag op basis van wat ze eerder hebben gezegd of gedaan. We willen namelijk graag consequent zijn.
Zo is er het voorbeeld van een groep wetenschappers die alle bewoners van twee straten in een wijk toestemming vraagt om een gigantisch bord van de gemeente in hun voortuin te plaatsen met opschrift: “Rij voorzichtig”. In straat 1 weigert 83% van de mensen, in straat 2 slechts 27%. Waarom dit opmerkelijke verschil?
Creëer stap voor stap commitment
In straat 2 zijn de wetenschappers een paar weken eerder langs de deuren gegaan om “commitment” te zaaien. De bewoners werd namelijk gevraagd of ze een klein bord in hun tuin wilden plaatsen met opschrift: “Wees een veilige bestuurder”. Bijna niemand weigerde dit verzoek. Om consistent te zijn met hun “commitment” aan verkeersveiligheid die zojuist is ontstaan, gaf 73% twee weken later toestemming om ook het gigantische bord in hun tuin te plaatsen.
De kunst is dus om stap voor stap commitment te creëren bij potentiële klanten.
Meer weten en tips over een goede website laten maken? Lees dan de volgende blog’s en pagina’s: