Tutoyeren of vousvoyeren

Wat is beter om te doen? Iemand met JIJ of met U aanspreken op je website? Omdat naast bedrijven steeds meer mensen een eigen website laten maken, krijg ik als internet adviseur deze vraag steeds vaker te horen.

Tutoyeren of vousvoyeren

Tutoyeren = iemand met 'jij' of 'jou' aanspreken
Vousvoyeren = iemand met 'u' aanspreken

 

Wanneer voel je je het meest op je gemak?

Wanneer je kijkt op het internet, zie je dat websites hierin erg verschillen. Hoe ga jij voortaan de mensen aanspreken op je website? Deze keuze heeft namelijk ook gevolgen voor je nieuwsbrief, advertenties en Social Media gebruik. Wanneer het gaat om nieuwe contacten, is het dan respectloos wanneer je ze tutoyeert? Als het gaat om bekende relaties, ontstaat er dan een afstand wanneer je ze (ineens) met u aanspreekt?
 

Pas je aan de doelgroep aan!

Ik ben “beleefd” opgevoed met het gebruik van u en doe dat vrijwel altijd tegen mensen die aanzienlijk ouder zijn dan ik. Ook wanneer ik een klant voor de eerste keer spreek, gebruik ik u. Mijn dokter, mijn tandarts, de advocaat, de meneer bij de bank en de notaris, zijn voor mij u.

Professioneel of kille, koude afstandelijkheid?

U is zakelijker en professioneler, maar creëert ook een afstand, wil je dit wel? Is het gebruik van u nog wel van deze tijd? Wanneer dit neigt naar “kille, koude afstandelijkheid” past dat dan bij jou? (dit past dit in ieder geval niet bij mij).
Naarmate ik ouder word merk ik, ga ik steeds vaker over op JE. Dat voelt minder afstandelijk en schept sneller een band. Als mensen mij met u aanspreken, zeg ik vaak snel dat ze JE mogen zeggen. Ik zeg ook altijd ik ben “Sonja van Breen” en noem mezelf niet “Mevrouw van Breen”.
 

Persoonlijk!

Wanneer ik op een website met je aangesproken wordt, voelt dat persoonlijker en directer, ik herken mezelf hierin. 'Je' en 'Jij' zijn de 2 meest krachtige woorden op een website, ik krijg het gevoel dat het over mij gaat, niet over iemand anders, ik voel me aangesproken, wat ook precies de bedoeling is!
 

Wees consistent!

Op  het internet is de “tone of voice” gemiddeld genomen informeler dan op papier. Het maakt eigenlijk niet zo veel uit voor de lezer, als je maar consistent bent.
 

Pas op!

Wanneer je U en JIJ door elkaar heen gebruikt, omdat je het niet zeker weet, kan dit heel raar overkomen:  “alsof iemand met wie je staat te praten middenin het gesprek ineens een gaat dansen of een buiging maakt”.

Pagina delen:

Overtuigd? Neem contact met ons op

Bel Sonja van Breen op 088 200 9000

Sonja van Breen
Sonja van Breen

Internet consultant en online marketeer