Een overtuigende website

Meer succes met je website, zonder veel technische aanpassingen. De vorige keer hebben we het over “wederkerigheid en Commitment & Consistentie gehad, deze keer over Sociale bevestiging en autoriteit.

Je website verbeteren, zodat bezoekers sneller overtuigd raken van jouw product of dienst. Begeleid bezoekers naar een aankoop, of het aanvragen van een offerte met de principes van “online persuasion” (oftewel verleiden op internet)

Een overtuigende website

Als websitebezitter ben je ervan overtuigd dat jouw product of dienst het beste is! Maar hoe overtuig je de bezoeker hiervan? Het antwoord ligt in de zes principes van “Online Persuasion”. Deze principes zijn gebaseerd op psychologische onderzoeken om te overtuigen. (R.B. Cialdini 2001).

In deze blog vertellen we je over de volgende 2 principes, Sociale bevestiging en Autoriteit.

 

1. Website verbeteren met “Sociale bevestiging”

Mensen zijn kuddedieren. Wanneer we bijvoorbeeld niet weten wat we moeten doen, kijken we naar de massa en gaan er dan vanuit dat wanneer die een keuze hebben gemaakt, die keuze waarschijnlijk ook de beste is.
 

Als iedereen het doet, dan zal het wel goed zijn

Zo raken we onder de indruk wanneer een persoon of bedrijf veel volgers op Twitter heeft of veel “likes” op Facebook. “Als iedereen het doet, dan zal het wel goed zijn.” Ook wanneer bijvoorbeeld een aantal vrienden een LinkedIn bericht- “liken”, ga je er in veel gevallen automatisch vanuit dat je dat ook wel leuk zult vinden.
 

Gebruik ratings, commentaren of recensies

Op de website kun je dit principe gebruiken door bijvoorbeeld quotes van klanten te laten zien. Vaak wordt “sociale beleving” ingezet bij boekingswebsites van hotels en vakanties: Cijfer 9,5 “het is hier fantastisch”!  Hier wordt gebruik gemaakt van ratings, bezoekers kunnen een waardering geven met een cijfer om met sterren (dit gebeurt vaak met waarderingssystemen). Een ander manier is om commentaar of een recensie te laten geven op jullie organisatie, een medewerker, een product of een dienst.

 

2. Respect voor de “Autoriteit”

Je kent de reclames vast wel, waarin bijvoorbeeld een tandarts een bepaald merk tandpasta aanbeveelt. Mensen zijn geneigd te doen wat een autoriteit zegt. Dit wordt met enige regelmaat toegepast binnen Social Media door als merk vanuit een expertrol te communiceren met leden. Mensen hebben respect voor een autoriteit.
 

Laat zien dat je een expert bent!

Ook jij hebt specifieke kennis over het product of de dienst die je verkoopt. Laat dit blijken op je website, laat zien dat je er verstand van hebt! Klanten associëren experts met ruime kennis, ervaring en kwaliteit. En dus doen ze graag zaken met experts.

 

Meer weten en tips over een goede website laten maken? Lees dan de volgende blog’s en pagina’s:

Pagina delen:

Overtuigd? Neem contact met ons op

Bel Sonja van Breen op 088 200 9000

Sonja van Breen
Sonja van Breen

Internet consultant en online marketeer