Door linkbuilding hogerop in Google

Veel links op andere websites naar de inhoud van jouw website, zijn positief voor de positie in zoekmachines. Hoe meer links naar de website, hoe meer zoekmachines ‘zeggen’: “de informatie op deze website is relevant voor veel bezoekers.” Immers zorgen deze links, ook wel backlinks of inlinks genoemd, voor extra bezoekers op de website.

Het verkrijgen van deze links wordt linkbuilding genoemd. Het geheim van linkbuilding zit hem niet zozeer in het aantal links, maar in het verkrijgen van kwalitatieve én diverse links. En dat is nog niet zo eenvoudig.

Door linkbuilding hogerop in Google

Let op! Google ziet het als je vals speelt

Een veel gemaakte fout bij linkbuilding is het zo snel mogelijk verzamelen van zoveel mogelijk links. Hierdoor ontstaat een onnatuurlijke linkgroei, die afgestraft wordt door zoekmachines als Google. Daarnaast wordt Google steeds strenger ten aanzien van het zogenaamde “black hat linkbuilding”. Het kopen van links of het plaatsen van verborgen links valt bijvoorbeeld onder black hat linkbuilding. Het wordt gezien als vals spelen.

Bij linkbuilding is kwaliteit veel belangrijker dan kwantiteit. Zorg ervoor dat het aantal links niet te snel laat groeien en dat de links kwalitatief goed zijn.

 

Kwalitatieve links

Het zoeken naar relevante en betrouwbare websites die een link van jouw website willen plaatsen, is een goede manier om kwalitatieve en waardevolle backlinks te krijgen. Daarom is het van groot belang een netwerk op te bouwen van mensen die bereid zijn uw link te plaatsen op hun relevante website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan websites die een gevestigde waarde binnen uw branche zijn.

 

Blog voor interessante content

Uiteraard moet je de andere partij dan ook iets te bieden hebben. Dit kan het plaatsen van een link op jouw website zijn, maar ook het bieden van interessante content. Als je interessante content biedt, zijn mensen ook bereid om ernaar te linken. Interessante content kun je bijvoorbeeld bieden door het plaatsen van blogs. Als je eenmaal begint met bloggen, zullen mensen uit de markt reacties plaatsen op uw blog en het eventueel delen via Social Media, waardoor je backlinks verkrijgt en de content automatisch via het internet wordt verspreid.

Of start met bloggen op andere blogs. Je slaat dan twee vliegen in een klap: je kunt je profileren voor een ander publiek én je kunt een link opnemen richting je eigen website.

 

Zoekwoorden in de link

Zorg dat de tekst van de link zelf, of de tekst die om de link heen staat, belangrijke zoekwoorden bevat. De naam van het bedrijf is vaak minder geschikt dan bijvoorbeeld het product of de dienst die je levert. Ben je bijvoorbeeld een loodgietersbedrijf uit Emmen of Zwolle? Link dan met de tekst “loodgieter Emmen” of “loodgieter Zwolle” in plaats van je bedrijfsnaam. Zo’n link is meer waard.

 

Divers linkprofiel

Kwalitatieve links zijn belangrijk. Dit betekent alleen niet dat je helemaal geen links van lagere kwaliteit mag verkrijgen. Zoekmachines beoordelen namelijk ook op een divers linkprofiel. Naast links op relevante websites, kun je bijvoorbeeld zorgen voor links op startpagina’s, directories, vermeldingen in gevestigde bedrijvengidsen en portalen binnen jouw branche. Kijk hierbij ook naar websites waarop uw concurrenten te vinden zijn.

Een divers linkprofiel creëer je niet alleen door het verkrijgen van links op verschillende websites, maar ook door het verkrijgen van verschillende soorten links op deze websites. Zorg bijvoorbeeld voor one-way links, wederkerige links, directory links, social links, links via persberichten, links naar de homepage, links naar achterliggende pagina’s op de website, follow links en no follow links. No follow links zijn links die verwijzen naar een andere internetpagina’s die niet gevolgd of doorlopen moeten worden door spiders van zoekmachines. Follow links verwijzen naar internetpagina’s waarbij dit juist wel het geval is.

 

Social linkbuilding

De meningen over de invloed van Social Media voor de positie van websites in zoekmachines zijn verdeeld. Alle specialisten zijn het er wél over eens dat Social Media steeds grotere invloed krijgt.

Zoekmachines houden steeds meer rekening met sociale signalen. Als er via Social Media naar de inhoud van jouw website wordt verwezen, wil dat voor zoekmachines zeggen dat ‘echte mensen’ de website interessant vinden. Hoe meer tweets, likes en shares een webpagina krijgt, hoe interessanter de pagina. Het is daarom slim om de content ook via je eigen Social Media kanalen te promoten en te zorgen dat bezoekers van de website de content makkelijk kunnen delen.

 

Tot slot een aantal aanvullende tips: 

  • Doe mee aan discussies op fora: treed op als expert en link naar je website
  • Doneer aan of sponsor lokale goede doelen en non-profit organisaties: laat hen linken naar jouw website
  • Heb je een webshop? Creëer een kortingscode, coupons zijn populair
  • Bied producten aan ter beoordeling: met een beetje geluk schrijven ze over je en verwijzen ze naar jouw website
  • Stuur persberichten uit: een nieuwsbericht met een link naar jouw website kan zich snel verspreiden via het internet
  • Administreer linkverzoeken: zo voorkomt je dubbele linkverzoeken
  • Blijf aan linkbuilding doen om hoog te blijven eindigen in zoekmachines. Je concurrenten zitten ook niet stil!
     

 

Zelf aan de slag met SEO?

Vraag ons GRATIS SEO stappenplan aan!
Vul je gegevens in en ontvang de download-link in je mailbox:
 

 

Pagina delen:

Overtuigd? Neem contact met ons op

Bel Sonja van Breen op 088 200 9000

Sonja van Breen
Sonja van Breen

web & software consultant