Hoe werkt een zoekmachine?

In september 2020 gebruikte 94,37% van alle Nederlanders Google als zoekmachine (Bron: statcounter). Circa 70% gebruikt Google Search en ruim 22% gebruikt Google Images om iets op te zoeken op het internet. Als je website niet in Google staat, ben je onbereikbaar voor een groot deel van je publiek. Inspelen op Google is dus een vereiste!

Hoe werkt een zoekmachine?

Spiders om website te lezen

Het is belangrijk om te weten hoe een zoekmachine precies werkt. Bij Google weten we het niet helemaal precies, want dat is een bedrijfsgeheim. Maar Google geeft in algemene termen wel aan hoe de zoekmachine werkt. Het eerste dat een zoekmachine doet, is websites uitlezen. Dat doet een zoekmachine met een spider, ook wel (web)crawler genoemd. Een spider is een computer die gespecialiseerd is in het uitlezen van websites. Google heeft heel veel van deze spiders.

 

google-spider.png

 

Een spider volgt links

Hoe weet een spider waar hij moet zijn? Door links te volgen. Google kent een grote hoeveelheid websites. Stel zo’n bestaande website linkt naar een nieuwe website, of nieuwe pagina, dan volgt de spider deze link en neemt zo de nieuwe website op. Om snel te worden opgenomen, is het dus goed om te zorgen dat er meerdere links naar je nieuwe website te vinden zijn.

En hoe zit het met bestaande websites? De spider komt om de zoveel tijd langs. In het begin is dit ongeveer om de week. Als Google na verloop van tijd merkt dat er vaak nieuwe content wordt geplaatst op de website, zullen spiders je website vaker met een bezoekje vereren en wordt je sneller opgenomen. Daarom is een actuele website erg belangrijk!

 

Laadtijd van de webpagina is belangrijk

Ook belangrijk om te weten, is dat een spider maar beperkt de tijd heeft voor je website. Als je website veel pagina’s heeft of als je website traag is en rommelige teksten bevat, duurt het opnemen van een pagina veel langer. Je loopt dan het risico dat de spider niet alle pagina’s of wijzigingen in één keer kan opnemen. De website techniek en de websitestructuur moeten dus in orde zijn. Hierdoor heeft een spider sneller overzicht.

 

Het oordeel van de jury

Als de spider alle inhoud naar binnen heeft geharkt, gaat Google de inhoud beoordelen. Zijn er veel links naar deze inhoud (is dit dus volgens veel mensen goede informatie)? Dat is positief. Is deze tekst gestructureerd? Ook dat is positief voor de ranking van de pagina. Word ik als zoekmachine toevallig voor de gek gehouden door de makers van deze website? Hebben ze bijvoorbeeld sleutelwoorden gebruikt die niet zijn gerelateerd aan het onderwerp van de website? Hebben ze trucjes gebruikt, zoals het verbergen van zoekwoorden voor de bezoekers? Dat zijn zeker minpunten. Misschien wordt je website wel geweerd uit de index als Google dit merkt.

 

Ruim 200 factoren waar Google naar kijkt

Al met al zijn er ruim 200 factoren die worden gebruikt om de inhoud van je website te beoordelen. Sommige factoren, zoals links en Social Media aanbevelingen (Likes op Facebook en Tweets op Twitter) tellen zwaarder dan tekstopbouw, een mooie URL of een meta description. Het beste is om al deze factoren mee te nemen bij het maken van een website. Want hoe meer factoren bewijzen dat je website over een bepaald onderwerp gaat, hoe beter de pagina zal scoren in Google.

De stelregel bij SEO is, dat als je als website-eigenaar iets gemakkelijk kunt beïnvloeden, zoals de tekst, dit minder van belang is voor Google. Dingen die je niet gemakkelijk kunt beïnvloeden, zoals de leeftijd van een pagina, het aantal links en het aantal likes, tellen zwaarder.

 

Het kan wel 8 weken duren!

En dan verschijnt je website of pagina in Google, eindelijk. Soms duurt het wel acht weken om je gehele website in Google te krijgen. Dat hangt natuurlijk af van bovengenoemde factoren. Want hoe gemakkelijk is de website te lezen en hoe snel merkt Google hem op, omdat de spider een link naar je website tegenkomt?

Pagina delen:

Overtuigd? Neem contact met ons op

Bel Sonja van Breen op 088 200 9000

Sonja van Breen
Sonja van Breen

web & software consultant