Een contactformulier is een verkoopkans!

Een contactformulier is een manier om potentiële klanten de mogelijkheid te geven contact met het bedrijf op te nemen. Ze hebben een vraag of zijn op zoek naar extra informatie die ze niet op de website kunnen vinden en vinden het gemakkelijker om een formulier in te vullen dan een e-mail te versturen.

Het contactformulier is de eerste stap in het opbouwen van een klantrelatie. Het is belangrijk dat de klant het invullen van het formulier als positief ervaart!

Een contactformulier is een verkoopkans!

8 Tips voor een goed contactformulier
 

Zorg dat het webformulier er goed uit ziet

Het lijkt eenvoudig, maar ik kom nog zo vaak formulieren tegen met invulvelden die niet goed zijn uitgelijnd. Formulieren die er “technisch” uit zien en een ander lettertype en kleuren heeft dan de rest van de website. Dit nodigt niet uit om in te vullen. Denk eraan dat degene die het invult een potentiele klant is!

Al is je website nog zo mooi, als het formulier er niet goed uit ziet of niet werkt, dan zal je hierdoor een slechte eerste indruk maken. Uiteraard moet de mobiele weergave ook op orde zijn.
 

Help mee met invullen

Wanneer iets niet goed is ingevuld, geef dan exact aan welk veld verkeerd is ingevuld en waarom. 

Controleer ook of alle velden goed zijn ingevuld. Wanneer er bijvoorbeeld geen @ is ingevuld bij het e-mail adres, of bij het telefoonnummers zijn cijfers getypt, dan kun je de bezoeker daar op wijzen en hem vragen om de ingevoerde gegevens nog eens goed te controleren (validatie).
 

Bevestig per e-mail dat het ingevulde formulier is ontvangen + kopie van de ingevulde velden

Zorg ervoor dat er na het invullen van het formulier een bevestigingsmail wordt verstuurd. In deze e-mail geef je aan wanneer er een reactie kan worden verwacht. De potentiele klant weet waar hij aan toe is en dat het formulier goed is aangekomen. Zorg ervoor dat alle door hem ingevulde velden worden meegestuurd, zodat de potentiele klant weet waarom hij contact heeft opgenomen.

“Wij zullen zo snel mogelijk je bericht beantwoorden, vaak is dat binnen één werkdag”.

 

Bedankt!

Zorg ervoor dat na het verzenden van het formulier de potentiele klant op een bedankpagina terecht komt met een leuke bedankt melding. Er kan anders twijfel ontstaan of het formulier wel goed is ingevuld of verstuurd. Op deze manier weet hij dat het formulier goed is verzonden. 
 

Vraag alleen gegevens die ook echt nodig zijn

Maak het formulier zo gemakkelijk mogelijk voor de potentiele klant en vraag zo min mogelijk. Lange invulformulieren met veel verplichte velden zorgen voor ergernis en kosten veel tijd om in te vullen. Bovendien wil niet iedereen alle gegevens invoeren, adresgegevens zijn niet altijd nodig en soms ook privé’. Dit schrikt de potentiele klant af. Een website bezoeker heeft geen tijd.
Gebruik alleen de velden [Naam][e-mail adres] [telefoonnummer] en [bericht] en geef niet meer dan 3 keuzevakjes.
 

Laat alvast een afspraak maken

Zorg dat je in het formulier vraagt wanneer de potentiele klant graag wil dat er contact met hem gezocht kan worden en op welke manier. Hiermee heeft hij (on)bewust al een eerste afspraak met je gemaakt.

  • Mail me terug
  • Bel tussen 8.30 en 12.00 
  • Bel tussen 13.00 en 17.00
  • Anders […]
Aanmelden nieuwsbrief

Heb je ook een nieuwsbrief? Dan is het contactformulier een manier om extra lezers te krijgen. Iemand is immers al geïnteresseerd, anders vult hij het formulier niet in. Het is voor hem een kleine moeite om het vakje aan te vinken. Niet geschoten is altijd mis!|
 

Tot slot

Wat doe je als bedrijf met de ingevulde gegevens? Wat ga je er mee doen? Hoe lang worden gegevens bewaard? Maak een linkje naar de pagina met de privacy policy of AVG

Pagina delen:

Overtuigd? Neem contact met ons op

Bel Sonja van Breen op 088 200 9000

Sonja van Breen
Sonja van Breen

web & software consultant