Waarom is User Experience (UX) belangrijk?

09 juni 2020

Zodra je een website bezoekt of een applicatie gebruikt krijg je te maken met User Experience (UX). Je “ervaart” het gebruik en wilt het liefst zo snel en gemakkelijk mogelijk je doel bereiken.

Of dat nu het zoeken is naar een antwoord, het invullen van een formulier of het gebruiken van een rekentool of App, alles wat je doet wil je vaak eenvoudig en efficiënt doen. Wanneer iets niet duidelijk is, je moet zoeken of wachten dan is de ervaring: vervelend of frustrerend, je raakt geïrriteerd. Daarom is User Experience zo belangrijk, je wilt dat bezoekers/klanten/medewerkers zich prettig voelen.

Waarom is User Experience (UX) belangrijk?

Wat je moet weten over UX

UX is een afkorting voor User Experience, oftewel de gebruikerservaring die iemand met een product of dienst heeft. UX-design is het proces voor het verbeteren van deze gebruikerservaring.

 

UX research: leer je doelgroep kennen

Voordat je iets laat ontwikkelen, zul je goed moeten onderzoeken wat je doelgroep wil. Heb je onderzocht wat de motivatie is van je doelgroep? Zijn ze bekend met het gebruik van het product? Wat is de motivatie om het product te gebruiken? Waar hechten ze veel waarde aan? Om een goede gebruikerservaring kunnen maken is het belangrijk om de doelgroep te leren kennen en begrijpen. 

 

UI (User Interface)  versus UX (User Xperience) 

UI is wat je echt ziet. Je ziet het op de voorgrond, het zichtbare van de website of applicatie, de vorm van een knop, de grote van de tekst, het design in je huisstijl. Dat wat de eerste indruk achter laat “de toeters en bellen”. Het is wat je als gebruiker doet. 

Bij UX gaat het om wat je als gebruiker ervaart, wanneer je de applicatie gebruikt. De ervaring die je krijgt na het doorlopen van alle stappen. Wat je er van vindt wanneer je alles hebt ingevuld en op verzenden klikt. Je ervaart bijvoorbeeld een logische flow en vindt prettig om in te vullen. 

 

UX copy

UX is niks zonder goede UX copy. UX copy, is tekst die helpt om het digitale product te gebruiken. Tekst die helpt je bij het oplossen van problemen. UX copy zijn bijvoorbeeld validatieteksten en error-teksten, maar ook teksten op links en buttons. Ook help teksten in informatieteksten helpen vaak mee aan een positieve gebruikerservaring.

 

2 trends van 2020

 
UX : less is more

Als je begint met een website of een app(applicatie), begin je vaak klein. Daarna wordt er steeds meer toegevoegd en bijgebouwd. Meer content en meer features. Je wilt steeds meer laten zien en steeds meer aanbieden, maar daarmee wordt de website (of applicatie) steeds complexer, terwijl de UX slechter wordt.  Stop dus met het toevoegen van steeds nieuwe functionaliteiten en zorg dat de bestaande functies worden geoptimaliseerd. Zorg voor eenvoud en toegankelijkheid.

 

UX : gebruik micro animaties 

MIcro animaties zijn kleine animaties, niet voor de sier, maar functioneel. Ze helpen gebruikers om het product beter te begrijpen. Door de zichtbare, maar onopvallende kleine bewegingen (movements) toe te passen, is het duidelijker dat er iets gebeurt of dat je er iets kunt doen, omdat er iets beweegt krijgt het de aandacht, de focus.

 

Meer weten en tips over een websites en Apps laten maken? Lees dan de volgende blog’s en pagina’s:

Pagina delen:

Overtuigd? Neem contact met ons op

Bel Lucas Beijers op 088 200 9030