Wanneer is een blog succesvol?
Wij maken tien keer per jaar een blog, deze plaatsen we op onze website en het is een vast item in onze nieuwsbrief die ook tien keer per jaar wordt verstuurd. Een blog is voor ons succesvol wanneer deze veel gelezen en gedeeld wordt en wanneer er reacties op komen.
Wat is een goed blogonderwerp?
Optie 1: meestal laten we de blogonderwerpen afhangen van de vragen van klanten die in de afgelopen maand voorbij zijn gekomen. Hierdoor hebben we iets actueels om over te schrijven.
Optie 2: wanneer er geen goede blogonderwerpen uit vragen zijn, hebben we nog een andere bron; vakgerichte nieuwsbrieven. We bewaren deze nieuwsbrieven met interessante blogonderwerpen in een mapje “blog inspiratie”. Het zijn onderwerpen waar we ons graag verder in willen verdiepen. Door daarna een blog te schrijven, wordt ook onze kennis verrijkt.
Hoe zorgen we ervoor dat de blog ook gelezen wordt?
Onderwerp
We zoeken een onderwerp die onze doelgroep aanspreekt en die ook past bij ons bedrijf. In ons geval, vaak ICT gerelateerd.
Titel
Belangrijk is de titel van het blogbericht. Als deze niet interessant genoeg is klikken lezers niet door. De titel moet de lezer aanspreken. Waar hij iets aan heeft, waar hij beter van wordt, waar hij wijzer van wordt of bijvoorbeeld iets grappigs.
Inleidende tekst
Omdat wij de blog promoten in onze nieuwsbrief, heeft het stukje inleidende tekst ook invloed op de doorklik ratio.
Meten is weten en verbeteren
We meten hoeveel lezers vanuit de nieuwsbrief doorklikken. We meten hoeveel bezoekers van de website doorklikken vanaf de homepage. We meten hoe vaak een blog bericht wordt gedeeld met social media. Zo kunnen we leren over welke onderwerpen lezers aanspreken en welke niet.
5 voordelen van zakelijk bloggen
- Kennis delen: onze lezers worden slimmer en succesvoller
- Loyaliteit kweken: door kennis te delen, door iets weg te geven, ontstaat er loyaliteit. Lezers willen graag iets terug doen (wederkerigheid ontstaat).
- Naamsbekendheid vergroten: omdat we kennis delen over vak gerelateerde onderwerpen, worden we als specialist gezien. Doordat de blog wordt gedeeld komen we ook in beeld bij toekomstige klanten. Dit helpt mee aan onze branding.
- Link building: de blogs worden ook benoemd op andere websites, met een link naar onze website. Daar hebben we niet om gevraagd, dat is ontstaan. Dit is erg goed voor de waarde van onze website.
- Vindbaarheid: door blogs te schrijven over bepaalde onderwerpen die normaal niet in onze producten en dienstenpakket voorkomen, wordt onze website toch ook op die woorden gevonden in de zoekmachines, ook dit is goed voor onze SEO. Content= king!
Wil je ook een blog op je website? Of wil je e-mail nieuwsbrieven versturen? Wij helpen je graag met meer succes op internet! Neem contact op met Sonja