Voldoet je website aan WCAG en aan de European Accessibility Act?

16 september 2025

We hebben er al vaker over geschreven, sinds juni 2025 heeft de European Accessibility Act (EAA) een wettelijke verplichting voor bedrijven ingevoerd om te voldoen aan de digitale toegankelijkheidsrichtlijnen. Dat wil zeggen dat digitale producten als websites, webshops en apps die binnen de EU worden aangeboden, toegankelijk moeten zijn voor iedereen.

Voldoet je website aan WCAG en aan de European Accessibility Act?

Toegankelijkheid

Toegankelijkheid is geen verplichting, maar een kans. Het maakt websites gebruiksvriendelijker, inclusiever, beter vindbaar én toekomstbestendig. Het is daarom goed om aan de digitale toegankelijkheidsrichtlijnen te voldoen, ook al is het voor jouw organisatie misschien (nog) niet wettelijk verplicht.
 

Voor wie is de nieuwe Europese toegankelijkheidswet verplicht?

Voor commerciële bedrijven die digitale producten en diensten aanbieden aan consumenten. Dit zijn webshops en e-handelsdiensten, banken en financiële instellingen, elektronische communicatiediensten (zoals telecombedrijven), audiovisuele mediadiensten (zoals streamingplatforms), e-books en e-readers, betaalterminals en geldautomaten, vervoersdiensten (zoals OV-kaartverkoop en reisinformatie).

Wil je controleren of jouw organisatie daar bij hoort, kijk dan op de website van de digitale overheid: Nieuwe Europese toegankelijkheidswet - Digitale Overheid
 

De voordelen van digitale toegankelijkheid:

  1. Grotere doelgroep bereiken
    Wanneer je aan de toegankelijkheidsrichtlijnen voldoet, is de website toegankelijk voor meer mensen, dus ook voor ouderen, mensen met dyslexie, kleurenblindheid, mensen met visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen en mensen met bijvoorbeeld een tijdelijke beperking (zoals een gebroken arm of het verlies van een bril waardoor je letters niet kunt lezen). Je bereikt hiermee een grotere doelgroep.
  2. Verbeterde gebruikerservaringen
    Omdat de informatie beter waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijker en van goede techniek moet zijn, zullen de bezoekers een verbeterde gebruikerservaring hebben. Dit is niet alleen voor mensen met een beperking, maar geldt voor iedereen.
  3. Goed voor SEO
    Maatregelen als goed gebruik maken van kopjes en subkopjes, alternatieve teksten en het gebruik van HTML elementen die de inhoud en structuur beschrijven, verbeteren de zoekmachineoptimalisatie en zorgen voor betere resultaten in de zoekmachines.
  4. Maatschappelijk verantwoord
    Omdat iedereen gelijk wordt behandeld toon je aan dat je inclusief en verantwoordelijk onderneemt. Dit geeft een positief imago.
  5. Toekomstbestendig
    Verwacht wordt dat in de toekomst meer bedrijven de verlichting krijgen om de Europese European Accessibility Act (EAA) te volgen. Door nu al digitaal toegankelijk te zijn, ben je al voorbereid.

 

Ondersteuning nodig om te voldoen aan de richtlijnen?

Wij helpen je graag om digitaal toegankelijk te worden en te blijven. Je kunt ons inschakelen voor:

  • Toegankelijkheidscan
    Hierbij wordt je online toepassing geanalyseerd om vast te stellen of deze voldoet aan de WCAG 2.2-richtlijnen
  • Implementatie
    De voorgestelde verbeteringen worden doorgevoerd.
  • Monitoring
    Digitale toegankelijkheid vraagt om voortdurende aandacht. Wij houden de online toepassing in de gaten en voeren periodiek updates uit om te waarborgen dat deze voortdurend voldoet aan de meest actuele richtlijnen.


Neem contact op met Sonja om de mogelijkheden nader te bespreken sonja.vanbreen@infracom.nl

Wil je meer lezen over het toepassen van de richtlijnen?
Lees de blog: Wat is WCAG?

Pagina delen:

Overtuigd? Neem contact met ons op

Bel Sonja van Breen op 088 200 9030