Is het einde van de zoek­machines nabij?

27 mei 2025

Het marktaandeel van Google Search is voor het eerst sinds 2018 gedaald naar 90,14% volgens de cijfers van StatCounter. Wordt de zoekmachine straks vervangen door de komst van AI-tools zoals ChatGPT, ChatGPT shopping, AI overviews, Perplexity, Claude en Chatsearch? Wat we in ieder geval weten is dat de werking van de zoekmachines gaat veranderen en de gebruikers op andere manieren informatie gaan zoeken.

Hoe heeft dat invloed op de vindbaarheid van websites?

Is het einde van de zoek­machines nabij?

Zijn AI antwoorden beter dan antwoorden van de gewone zoekmachines?

Ja, AI-gebaseerde zoekoplossingen als ChatGPT, CoPilot en andere virtuele assistenten en chatbots kunnen je antwoorden geven op zoekvragen, zonder dat je zelf allerlei websites hoeft door te spitten. Daarnaast kan AI de zoekresultaten afstemmen op de individuele voorkeuren en gedrag van de gebruikers. Dit verhoogt de kwaliteit van de antwoorden.

 

Zorgt AI voor het einde van het zoekmachine tijdperk?

Nee, de manier van zoeken verandert door AI, maar dat betekent niet meteen dat dit het einde is van de zoekmachines, het is eerder een samenwerking die gaat ontstaan tussen de zoekmachines en AI-tools, waardoor er betere en snellere antwoorden gekregen worden.

 

Hoe investeer je in GEO?

Investeren in GEO (Generative Engine Optimization) is op zich niet heel anders dan investeren in SEO (Search Engine Optimization), behalve dan dat je content kwalitatief nog hoogwaardiger moet zijn, relevanter en unieker. Ook zal de algehele gebruikerservaring en de mobiele optimalisatie van je website nog belangrijker worden. Wil je gevonden worden door AI, dan zul je de website moeten aanpassen aan het algoritme van AI.

 

Hoe lezen AI tools?

AI tools lezen niet van boven naar beneden, zoals wij mensen doen, maar ze scannen blok voor blok en halen eruit wat als antwoord kan dienen. De opbouw van je website moet dus helder zijn met korte alinea’s, duidelijke koppen en lijstjes. Dit maakt de content bruikbaar voor AI-tools, zodat ze deze makkelijk kunnen lezen, begrijpen en hergebruiken.

 

Wat is anders GEO t.o.v. SEO?

  1. Het beste kun je korte alinea’s schrijven met maximaal 4 regels en heldere H2 en H3 koppen.
  2. Gebruik lijstjes
  3. Maak stappenplannen om antwoorden makkelijk knip- en plakbaar te maken
  4. Zorg dat elke paragraaf begrijpelijk is en dat er een citaat van kan worden gemaakt door AI

     

Is GEO ook beter voor de bezoekers?

Ja! Optimaliseren voor AI is eigenlijk optimaliseren voor de gewone bezoekers. Door relevante duidelijke content te schrijven, wordt de gebruikerservaring verbeterd.

 

Hoe verzameld en verwerkt AI informatie van jouw website?

Structured data en rich snippets zijn al belangrijk voor de vindbaarheid van je website in de zoekmachines, en worden nog belangrijker, omdat AI juist deze informatie gebruikt wordt door AI tools om antwoorden te geven.

 

Wat is structured data?

Structured data zijn stukjes ontwikkelde data in een taal die de zoekmachines en AI zoekoplossingen helpen de inhoud van een webpagina te begrijpen. Deze data is een georganiseerde manier om te vertellen wat de bezoeker kan verwachten als hij naar de pagina toe gaat, of de pagina verder gaat lezen. Als je deze goed weet te implementeren op je website, wordt de aangeleverde informatie eenvoudig herkend en begrepen en kan het zijn dat deze wordt opgepakt door de zoekmachines en AI oplossingen (Rich Snippets).

Voorbeelden van structured data:

  • Bij mediabestanden: naam van de maker, de beoordeling en de datum van publicatie
  • Bij producten: merknaam, prijs, beschikbaarheid, afbeeldingen, review, aanbiedingen, beoordelingen en voorraadstatus
  • Bij bijeenkomsten: artiesten, de locatie, de datum en het aantal beschikbare kaarten laten zien
  • Je kunt structured data ook toevoegen bij bedrijfsinformatie, bij personen, artikelen, blogs, recepten, video’s maar ook breadcrumbs en FAQ als structured data kunnen nuttig zijn om te implementeren en de zichtbaarheid van je website te verbeteren.
     

​​Hoe implementeer je structured data?

Hebben wij je website ontwikkeld? Vraag ons naar de mogelijkheden voor implementatie van Structured Data Neem contact op met sonja.vanbreen@infracom.nl

Pagina delen:

Overtuigd? Neem contact met ons op

Bel Sonja van Breen op 088 200 9030