Verschil POP3 en IMAP

1 maand geleden bijgewerkt

Er zijn twee manieren om je infracommail.nl e-mailadres toe te voegen in een e-mailprogramma. Dit kan via POP3 of via IMAP. 
 

POP3

POP3 is ouder dan IMAP en hierbij wordt de e-mail opgehaald van de server en alleen lokaal bewaard. Als je een POP3-account instelt in Outlook, dan wordt de e-mail standaard 14 dagen op de server bewaard en daarna verwijderd. Als je meerdere computers gebruikt en binnen 14 dagen op de andere computer aanmeldt, dan heb je alle e-mail op beide computers.
 

Alleen meest recente e-mails zichtbaar

Sommige e-mailprogramma’s gaan alle e-mails direct downloaden, dus mocht je e-mails kwijt zijn en de mailbox op POP3 ingesteld hebben, kan dit de oorzaak zijn. Dat oude e-mails standaard na 14 dagen verwijderd worden van de server is ook de reden dat in de webmail alleen de meest recente e-mails zichtbaar zijn.

Zodra je een POP3-account opnieuw instelt op een andere computer, zal alleen de meest recente e-mail beschikbaar zijn op deze computer. Mocht je een nieuwe computer aanschaffen dan is het belangrijk om de e-mails van de oude computer te exporteren en naar de nieuwe computer te importeren. Zie hiervoor onze handleiding e-mail importeren/ exporteren met Outlook.
 

Zelf verantwoordelijk voor de back-up

Met POP3 ben je zelf verantwoordelijk voor de back-up van de e-mail, aangezien de e-mail meestal niet langer dan 14 dagen opgeslagen wordt op de server.
 


 

IMAP

POP3 is nieuwer dan IMAP en het voornaamste verschil is dat e-mails gesynchroniseerd worden met de server. Daardoor is de e-mail op meerdere computers én in de webmail te lezen. Mocht je een e-mail verwijderen in een e-mailprogramma, dan zal dit in tegenstelling tot POP3 ook op de andere computers en op je telefoon verwijderd worden. Mappen die je aanmaakt zullen, indien je e-mail programma juist ingesteld is, automatisch zichtbaar zijn op andere computers.

Zodra je een IMAP-account opnieuw instelt op een andere computer zal alle e-mail van de server gedownload worden. 

 

Automatische backup

Als je een infracommail.nl mailbox als IMAP instelt, wordt er automatisch een back-up gemaakt van de e-mail op de server. Dit betekend dat je tot 30 dagen lang een ‘disaster recovery’ van de mailbox kunt laten uitvoeren waarmee de volledige mailbox teruggezet wordt naar de staat van tot 30 dagen terug.

 

Limiet mailbox

Aangezien e-mail met IMAP op de server blijft staan zal hier meer opslagruimte gebruikt worden dan bij een standaard POP3-mailbox. Mocht je een bericht krijgen dat de mailbox vol raakt, neem dan contact op met Infracom Support om de mailbox te laten vergroten. Zodra de limiet van de mailbox bereikt is kun je geen e-mail meer ontvangen.

Was dit artikel nuttig?

Je kan deze pagina eenvoudig delen via: