Hogerop in Google?
Dat willen we allemaal!

Techniek: hoe werkt een zoekmachine?

Meer dan 90% van de mensen in Nederland gebruikt Google om dagelijks informatie te vinden op het internet. Als uw website niet in Google staat, bent u onbereikbaar voor een groot deel van uw publiek. Inspelen op Google is dus een vereiste. Hoe? Dat wordt uitgelegd in deze blog.

Allemaal spinnetjes

Voor we beginnen, is het belangrijk om te weten hoe een zoekmachine precies werkt. Bij Google weten we het niet helemaal precies, want dat is een bedrijfsgeheim. Maar Google geeft in algemene termen wel aan hoe de zoekmachine werkt. Het eerste dat een zoekmachine doet, is websites uitlezen. Dat doet een zoekmachine met een spider. Een spider is een computer die gespecialiseerd is in het uitlezen van websites. Google heeft heel veel van deze spiders. Hoe weet een spider waar hij moet zijn? Door links te volgen. Google kent een grote hoeveelheid websites. Stel zo’n bestaande website linkt naar een nieuwe website, of nieuwe pagina, dan volgt de spider deze link en neemt zo de nieuwe website op. Om snel te worden opgenomen, is het dus goed om te zorgen dat er meerdere links naar uw nieuwe websites te vinden zijn. Hierover volgt later in deze Paper meer. En hoe zit het met bestaande websites? De spider komt om de zoveel tijd langs. In het begin is dit ongeveer om de week. Als Google na verloop van tijd merkt dat er vaak nieuwe content wordt geplaatst op de website, zullen spiders uw website vaker met een bezoekje vereren en wordt u sneller opgenomen. Daarom is een actuele website erg belangrijk.

Op een presenteerblaadje

Ook belangrijk om te weten, is dat een spider maar beperkt de tijd heeft voor uw website. Als u veel pagina’s  rommelige teksten bevat, duurt het opnemen van een pagina veel langer. U loopt dan het risico dat de spider niet alle pagina’s of wijzigingen in één keer kan opnemen. Uw techniek en uw websitestructuur moeten dus in orde zijn. Hierdoor heeft een spider sneller overzicht.

Het oordeel van de jury

Als de spider alle inhoud naar binnen heeft geharkt, gaat Google de inhoud beoordelen. Zijn er veel links naar deze inhoud (is dit dus volgens veel mensen goede informatie)? Dat is positief. Is deze tekst gestructureerd? Ook dat is positief voor de ranking van de pagina. Word ik als zoekmachine toevallig voor de gek gehouden door de makers van deze website? Hebben ze bijvoorbeeld sleutelwoorden gebruikt die niet zijn gerelateerd aan het onderwerp van de website? Hebben ze trucjes gebruikt, zoals het verbergen van zoekwoorden voor de bezoekers? Dat zijn zeker minpunten. Misschien wordt uw website wel geweerd uit de index als Google dit merkt. Al met al zijn er ruim 100 factoren die worden gebruikt om de inhoud van uw website te beoordelen. Sommige factoren, zoals links en Social Media aanbevelingen (likes op Facebook, tweets en +1’s op Google+) tellen zwaarder dan tekstopbouw, een mooie URL of een meta description. Het beste is om al deze factoren mee te nemen bij het maken van uw website. Want hoe meer factoren bewijzen dat uw website over een bepaald onderwerp gaat, hoe beter de pagina zal scoren in Google. De stelregel bij SEO is, dat als u als websiteeigenaar iets gemakkelijk kunt beïnvloeden, zoals de tekst, dit minder van belang is voor Google. Dingen die u niet gemakkelijk kunt beïnvloeden, zoals de leeftijd van een pagina, het aantal links en het aantal likes, tellen zwaarder.

We zijn er bijna

En dan verschijnt uw website of pagina in Google, eindelijk. Soms duurt het wel acht weken om uw gehele website in Google te krijgen. Dat hangt natuurlijk af van bovengenoemde factoren. Want hoe gemakkelijk is uw website te lezen en hoe snel merkt Google hem op, omdat de spider een link naar uw website tegenkomt?

Optimaliseren

Zoals gezegd is de structuur van uw website belangrijk. Het is van belang om uw website te categoriseren en van breed naar gedetailleerd te gaan. Voorbeeld: als u een website over auto’s maakt, is het goed om het volgende te doen:

voorbeeld structuur 1.png

Een ander voorbeeld:

voorbeeld structuur 2.png

Bij dit tweede voorbeeld, dat niet per definitie fout is, moet u zich realiseren dat u optimaliseert voor de woordcombinaties BMW en Z3, niet zozeer specifiek voor BMW. Dat in het achterhoofd houdende kunt u deze aanpak kiezen. Wellicht is het beter om ze te combineren.

Sitemap

Een sitemap geeft een drietal belangrijke voordelen. Hiermee geeft u bij Google aan welke pagina’s u heeft, hoe vaak ze worden veranderd en hoeveel prioriteit ze volgens u hebben. Een sitemap genereren is vrij eenvoudig. Als u een CMS heeft, dan is de sitemap waarschijnlijk al aanwezig. Als dat niet zo is, dan kunt u bijvoorbeeld via http://www.xml-sitemaps.com  een sitemap maken.

URL’s

Het adres van een pagina moet de structuur weergeven. Om bij bovenstaand voorbeeld te blijven: een goede URL voor een BMW Z3 pagina is bijvoorbeeld www.mijnwebsiteoverautos.nl/bmw/z3. Het is goed als uw keyword terugkomt in de URL. U zou zelfs de URL beschrijvender kunnen maken: www.mijnwebsiteoverautos.nl/bmw/desportieve-z3. Bijkomend voordeel is dat het een stuk makkelijker te onthouden is. Hierbij staat een – overigens voor een spatie. De _ kunt u gebruiken als u een koppelteken wilt weergeven. Tot slot is het goed om te weten welke tekens wel en niet in een URL horen. Alle speciale tekens behalve - _ + en . mogen niet in URL’s. Althans, niet volgens de standaard.

Linkbuilding

Veel links op andere websites naar de inhoud van uw website, zijn positief voor uw positie in zoekmachines. Hoe meer links naar uw website, hoe meer zoekmachines ‘zeggen’: “de informatie op deze website is relevant voor veel bezoekers.” Immers zorgen deze links, ook wel backlinks of inlinks genoemd, voor extra bezoekers op de website. Het verkrijgen van deze links wordt linkbuilding genoemd. Het geheim van linkbuilding zit hem niet zozeer in het aantal links, maar in het verkrijgen van kwalitatieve én diverse links. En dat is nog niet zo eenvoudig.

Dont's

Een veel gemaakte fout bij linkbuilding is het zo snel mogelijk verzamelen van zoveel mogelijk links. Hierdoor ontstaat een onnatuurlijke linkgroei, die afgestraft wordt door zoekmachines als Google. Daarnaast wordt Google steeds strenger ten aanzien van het zogenaamde “black hat linkbuilding”. Het kopen van links of het plaatsen van verborgen links valt bijvoorbeeld onder black hat linkbuilding. Het wordt gezien als vals spelen.

Bij linkbuilding is kwaliteit veel belangrijker dan kwantiteit. Zorg ervoor dat u het aantal links niet te snel laat groeien en dat uw links kwalitatief goed zijn.

Kwalitatieve links

Het zoeken naar relevante en betrouwbare websites die uw link willen plaatsen, is een goede manier om kwalitatieve en waardevolle backlinks te krijgen. Daarom is het van groot belang een netwerk op te bouwen van mensen die bereid zijn uw link te plaatsen op hun relevante website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan websites die een gevestigde waarde binnen uw branche zijn. Uiteraard moet u de andere partij dan ook iets te bieden hebben. Dit kan het plaatsen van een link op uw website zijn, maar ook het bieden van interessante content. Als u interessante content biedt, zijn mensen ook bereid om er naar te linken. Interessante content kunt u bijvoorbeeld bieden door het plaatsen van blogs. Als u eenmaal begint met bloggen, zullen mensen uit de markt reacties plaatsen op uw blog en het eventueel delen via Social Media, waardoor u backlinks verkrijgt en uw content automatisch via het internet wordt verspreid. Of start met bloggen op andere blogs. U slaat dan twee vliegen in een klap: u kunt zich profileren voor een ander publiek én u kunt een link opnemen richting uw eigen website. Zorg dat de tekst van de link zelf, of de tekst die om de link heen staat, belangrijke zoekwoorden bevat. De naam van uw bedrijf is vaak minder geschikt dan bijvoorbeeld het product of de dienst die u levert. Bent u bijvoorbeeld een loodgietersbedrijf uit Coevorden? Link dan met de tekst “loodgieter Coevorden” in plaats van uw bedrijfsnaam. Zo’n link is meer waard.

Divers linkprofiel

Kwalitatieve links zijn belangrijk. Dit betekent alleen niet dat u helemaal geen links van lagere kwaliteit mag verkrijgen. Zoekmachines beoordelen u namelijk ook op een divers linkprofiel. Naast links op relevante websites, kunt u bijvoorbeeld zorgen voor links op startpagina’s, directories, vermeldingen in gevestigde bedrijvengidsen en portalen binnen uw branche. Kijk hierbij ook naar websites waarop uw concurrenten te vinden zijn. Een divers linkprofiel creëert u niet alleen door het verkrijgen van links op verschillende websites, maar ook door het verkrijgen van verschillende soorten links op deze websites. Zorg bijvoorbeeld voor one-way links, wederkerige links, directory links, social links, links via persberichten, links naar de homepage, links naar achterliggende pagina’s op uw website, follow links en no follow links. No follow links zijn links die verwijzen naar een andere internetpagina’s die niet gevolgd of doorlopen moeten worden door spiders van zoekmachines. Follow links verwijzen naar internetpagina’s waarbij dit juist wel het geval is.

Social linkbuilding

De meningen over de invloed van Social Media voor de positie van websites in zoekmachines zijn verdeeld. Alle specialisten zijn het er wél over eens dat Social Media, en met name Google+, steeds grotere invloed krijgt. Zoekmachines houden steeds meer rekening met sociale signalen. Als er via Social Media naar de inhoud van uw website wordt verwezen, wil dat voor zoekmachines zeggen dat ‘echte mensen’ uw website interessant vinden. Hoe meer tweets, likes en shares een webpagina krijgt, hoe interessanter de pagina. Het is daarom slim om uw content ook via uw eigen Social Media kanalen te promoten en te zorgen dat bezoekers van uw website uw content makkelijk kunnen delen. Vergeet daarbij Google+ niet. Bedrijfspagina’s op Google+ verschijnen meer en meer tussen de andere zoekresultaten. Uiteraard zal Google alles op alles zetten om zoveel mogelijk uit Google+ te halen in de strijd met o.a. Facebook.

Nog meer do’s

Tot slot een aantal aanvullende tips:

1. Doe mee aan discussies op fora: treed op als expert en link naar uw website

2. Doneer aan of sponsor lokale goede doelen en non-profit organisaties: laat hen linken naar uw website

3. Heeft u een webshop? Creëer een kortingscode, coupons zijn populair

4. Bied producten aan ter beoordeling: met een beetje geluk schrijven ze over u en verwijzen ze naar uw website

5. Stuur persberichten uit: een nieuwsbericht met een link naar uw website kan zich snel verspreiden via het internet

6. Administreer linkverzoeken: zo voorkomt u dubbele linkverzoeken

7. Blijf aan linkbuilding doen om hoog te blijven eindigen in zoekmachines. Uw concurrenten zitten ook niet stil!

 

Content, de juiste inhoud!

Een website moet gevuld worden. Niet alleen om bezoekers te informeren, maar ook om goed gevonden te worden in zoekmachines. De content (inhoud) van een website kan bestaan uit tekst, afbeeldingen, video’s, geluid en animaties. In eerste instantie plaatst u deze content voor de bezoeker van uw website, maar content is ook nodig om hoog te kunnen scoren op relevante zoekwoorden in Google.

Een goede (organische) vindbaarheid begint met goede content. Organische zoekresultaten bestaan uit de onbetaalde resultaten in een zoekmachine. De positie in de organische zoekresultaten wordt bepaald op basis van de relevantie van een website ten opzichte van de zoekterm. Goede content heeft u zelf in de hand. Om een goede vindbaarheid te realiseren zijn er een aantal basisstappen.

Bepaal doelen voor uw content

Wat wilt u bereiken met de content op uw website? Wie probeert u te bereiken met de content en wat wilt u uiteindelijk dat mensen er mee doen, nadat ze uw website hebben gevonden? Hoe duidelijker de doelen, hoe beter u de content kunt beschrijven voor zowel de bezoeker als voor de zoekmachines.

Relevante zoekwoorden Zoekmachines scannen uw content om matches te vinden met de zoekwoorden die mensen gebruiken bij het zoeken. Bepaal zoekwoorden voor uw website die mensen over het algemeen gebruiken, maar toch uniek zijn. Maak bijvoorbeeld een lijst met woorden waar u op gevonden wilt worden en gebruik die bij het schrijven van uw content. Probeer een lijst te creëren met zoekwoorden die van toepassing zijn op uw website. Een locatie toevoegen aan het zoekwoord doet het vaak goed (bijvoorbeeld ‘digitale camera’s Amsterdam’). Wanneer u een goede lijst met zoekwoorden heeft, is de volgende stap om deze lijst uit te breiden met een ‘keyword tool’. Google op ‘keyword tool’ en u zult genoeg vinden. Wanneer u vervolgens een zoekwoord invoert, zal de tool aangeven hoe vaak er gezocht is op het woord. Het geeft tevens nieuwe suggesties. Het idee is dat u uw lijst uitbreidt met de interessante zoekwoorden die de ‘keyword tool’ aangeeft. Zorg dus dat de woorden waar u op gevonden wilt worden ook terugkomen op uw website, maar pas wel op dat u niet te vaak hetzelfde zoekwoord gebruikt. Zoekmachines houden daar niet van. Zorg dat uw zoekwoord minimaal drie tot maximaal zes keer op de honderd woorden voorkomt (een zogenaamde ‘keyword density’ van 3 tot 6% dus). Heeft u een webshop? Vergeet dan niet om bovenaan uw productcategorieën een kort tekstje toe te voegen. Webshops hebben vaak (te) weinig content om goed te ranken. Met dergelijke tekstjes kunt u dat voorkomen.

Kwaliteit en originaliteit

Plaats op elke pagina content die past bij de zoekwoorden die u voor die pagina heeft bepaald en zorg dat die content van goede kwaliteit is. U zult misschien denken “waarom kwaliteit en geen kwantiteit?”. Zoekmachines ‘bestraffen’ websites die simpelweg de content van andere websites hebben gekopieerd. Websites met originele en kwalitatief goede content zijn in het voordeel.

Paginatitels, descriptions en hyperlinks

 Paginatitels zijn belangrijk voor zoekmachines. Zorg dat uw paginatitels de desbetreffende pagina beschrijven. Een pagina met bijvoorbeeld ‘Home’ als titel is niet voldoende. Zoekmachines weten zo niet waar die homepage over gaat. Metatag descriptions zijn ook belangrijk om in te vullen. In een goed Content Management Systeem is per pagina een metatag description in te vullen waarin kort de pagina wordt beschreven. Deze description wordt ook vaak weergegeven onder het zoekresultaat in zoekmachines. Zorg dat de volledige description kan worden getoond in het zoekresultaat. Gebruik daarvoor niet meer dan 160 tekens, dan zit u altijd goed. Ook goede hyperlinks zijn van groot belang voor de vindbaarheid. Gebruik bijvoorbeeld niet ‘Klik hier’ als link, maar gebruik keywords die de pagina beschrijven als linktekst. En dan bestaat er nog ‘linkbuilding’. Linkbuilding is het genereren van links vanaf externe websites (ook wel ‘backlinks’ of ‘inlinks’ genoemd) naar uw eigen website . Probeer deze links wel te genereren op websites die min of meer over hetzelfde onderwerp gaan als op uw eigen website. In het artikel over linkbuilding eerder in deze Paper leest u hier meer over.

Content die geen tekst

is Voor mensen zegt een afbeelding meer dan duizend woorden. Voor zoekmachines niet. Die zien foto’s, video’s, podcasts en andere non-tekst content anders dan dat wij dat doen. Deze types van content dient u duidelijk te beschrijven in onder andere ALT tags (de tekst die verschijnt wanneer u met uw muis over een afbeelding gaat), titels, beschrijvingen en de omliggende tekst. Zorg er bijvoorbeeld ook voor dat afbeeldingen een bestandsnaam hebben waar de zoekwoorden in voorkomen.

Nieuwe content

Probeer de content op uw website regelmatig up to date te houden. Een blog of nieuwsberichten (uiteraard over onderwerpen waar u op gevonden wilt worden) hebben een positief effect op uw vindbaarheid. Een website waar regelmatig wat gebeurt, is interessanter voor Google. Door Social Media te integreren in uw website verhoogt u ook de bezoekersstromen van en naar uw website. Door bezoekers de mogelijkheid te bieden om pagina’s van uw website te delen op hun Social Media kanalen, zullen deze pagina’s onder de aandacht komen van de vele volgers die hij of zij heeft. Social Media is steeds belangrijker.

Tot slot

Door middel van deze basisstappen komt u al een heel eind om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Houd wel altijd in uw achterhoofd dat uw content voornamelijk gericht moet zijn op bezoekers. Een zoekmachine koopt immers geen producten of diensten, een bezoeker wel.

Uiteraard kunnen wij er ook voor zorgen dat uw positie verbetert. Neem contact op met Sonja van Breen.