Sportbedrijf Raalte

Hoe de 50.000 bezoekers per jaar hun weg vinden op de website van Sportbedrijf Raalte! 

Sportbedrijf Raalte heeft een website met heel veel pagina’s en verschillende doelgroepen. Toch is het gelukt om de website eenvoudig, gebruikersvriendelijk en succesvol te maken.

Voordat de website werd gemaakt, moesten een paar vragen worden beantwoord:

  • “Hoe krijgen we alle content overzichtelijk op de website”?
  • “Hoe zorgen we ervoor dat de juiste doelgroep de juiste pagina’s vinden”?
  • “Wat maakt het dat de bezoekers de weg niet kwijtraken en zo snel mogelijk bij hun bestemmingspagina terecht komen?"
Sportbedrijf Raalte

Lees verder over de functionaliteiten die geleid hebben tot een succesvolle website;|
 

Zoekfunctie prominent in beeld

Het eerste wat je ziet en waar je op kunt klikken als je de website leest van links naar rechts is de zoekfunctie. De zoekfunctie zorgt ervoor dat de bezoekers de producten en diensten sneller kunnen vinden en dit zorgt voor een goede klantervaring. De website wordt gebruikersvriendelijker.

 

Mobile first - hamburger menu

Bezoekers zijn tegenwoordig gewend dat een menu ook uit drie streepjes kan bestaan, het zogenaamde hamburger menu. Dit zorgt voor de rust bovenaan de pagina. Wanneer er een lang en uitgebreid menu zou zijn, kan dit zorgen voor keuzestress onder de bezoekers. Het hamburgermenu is voorzien van een uitklap menu. In eerste instantie wordt alleen het hoofdmenu getoond. Door op het plusje te klikken, verschijnt het submenu. Het minnetje zorgt ervoor dat het menu weer wordt ingeklapt. Zo wordt het menu niet te groot voor je scherm.

 

Grote blokken met beeld en tekst voor de meest bezochte pagina’s

Het is bekend dat afbeeldingen meer aantrekken dan tekst. De ogen van de bezoekers gaan naar de plaatjes van de blokken en lezen vervolgens de tekst op het blok (knop).

Op deze manier wordt er een extra navigatiemogelijkheid geboden, naast het veilige “saaiere” menu. Het is een bewegwijzering van de website die direct duidelijk maakt wat de website te bieden heeft. De website wordt er gebruiksvriendelijk door.

 

Navigatie per onderwerp

Als iemand zoekt of klikt op de navigatie (menu), komt de bezoeker op een achterliggende pagina met een subnavigatie van het onderwerp die is gekozen. Je ziet alleen deze subnavigatie. Als er is gekozen voor een bepaald onderwerp zijn de andere pagina’s minder relevant en zorgen voor verwarring. Er kan wel altijd naar de zoekfunctie en de hoofdnavigatie (hamburgermenu) toe worden gegaan. De homepage wordt hierdoor een navigatiepagina.

 

Veel wit (ruimtes) voor overzicht, de kracht van witruimte

Hoewel beelden een website sprekend maken en een “wow” effect kunnen geven, is het niet altijd van belang om veel beeldmateriaal te gebruiken. Dit kan afleiden van de content. Elk element op de website heeft een witruimte nodig, zodat bezoekers de informatie kunnen opnemen. Witruimte zorgt voor lucht op een pagina en maakt een pagina aantrekkelijk. Te weinig witruimte zorgt voor onleesbaarheid. Op pagina’s waar informatie erg belangrijk is, wordt vooral de tekst laten zien. De grootte en kleur van de letters zorgen voor design.

 

Micro animaties zorgen voor een beter gebruikerservaring

Om aan te tonen dat een element aanklikbaar is, wordt gebruik gemaakt van kleine micro animaties, onopvallende bewegingen in het ontwerp. Zo wordt een afbeelding iets vergroot of een knop verandert iets van kleur wanneer de bezoeker er overheen gaat,  zodat hij weet dat er iets gebeurd als je erop klikt. Kleine animaties zorgen voor focus, de aandacht wordt gegrepen. Op deze manier kunnen bezoekers door de website worden geleid.

Pagina delen: